Je wandelt rustig met je hond. In de verte verschijnt een andere hond. Blikken kruisen, lijnen worden iets korter genomen en nog voor iemand het echt beseft, staan twee honden neus aan neus. “Ze willen enkel even snuffelen hoor.”
Het is een situatie die ik dagelijks zie. Toch kies ik er heel bewust voor om de honden waarmee ik ga wandelen niet aangelijnd te laten kennismaken. Niet omdat ze asociaal zijn. Niet omdat ik bang ben. Maar omdat ik de belangen van de hond serieus neem in hoe er wordt gecommuniceerd, wat de hond in kwestie nodig heeft en wat ze niet kunnen wanneer ze vasthangen aan een lijn.
Een lijn beperkt meer dan je denkt.
Wanneer een hond aangelijnd is, vallen heel wat van die keuzemogelijkheden weg. Hij kan niet zelf bepalen hoe dichtbij hij wil komen of wanneer hij liever wat ruimte neemt. Meestal trekken wij de hond mee en wandelen van punt A naar punt B. Dat alleen al kan spanning geven en die stress beïnvloedt het gedrag van je hond.
Frontale ontmoetingen zijn niet beleefd in hondentaal.
In de hondentaal is frontaal recht op elkaar afstappen allesbehalve beleefd. Toch is dat exact wat er gebeurt bij ontmoetingen aan de lijn. Twee honden die elkaar naderen zonder te kunnen uitwijken, zonder bochtjes, zonder aftasten.
Mijn hond hoeft niet iedereen te begroeten!
Je hond hoeft niet met elke andere hond kennis te maken.
Sociale vaardigheden betekenen niet dat je met iedereen contact moet maken. Ze betekenen dat je keuzes mag maken, grenzen mag aangeven en ruimte mag nemen wanneer dat nodig is. Net zoals wij dat doen.
• ze niet elke andere hond “moeten” begroeten,
• ze op mij mogen vertrouwen om situaties te beheren,
• wandelen geen aaneenschakeling is van spannende ontmoetingen.
“Maar hoe leren ze dan omgaan met andere honden?”
Echte, waardevolle hond-hond interacties gebeuren los van de lijn, op voldoende ruimte, waar honden hun lichaamstaal volledig kunnen inzetten. In een losloopgebied, op neutraal terrein, met honden die elkaar kunnen lezen en respecteren. Vooral dat laatste puntje wordt dikwijls nog over het hoofd gezien. Je hond dus zomaar loslaten in een losloopweide bij andere honden is geen socialisatie.
Tijdens goede interacties tussen honden zie je boogjes, pauzes en vooral snuffelmomenten. Niet altijd aan elkaar maar ook gewoon naast elkaar in de omgeving. Weglopen van elkaar, met iets anders bezig zijn en weer terugkomen. Dat is communicatie. Dat is leren. Dat is verbinding. Niet het geforceerde “doe maar even hallo” aan een strak touw die dan nog eens in het ander touw verstrengelt en waar nog 2 andere individuen (wij dus) aan hangen die het hele gebeuren beïnvloeden. Dat is allesbehalve een natuurlijke manier van kennis met elkaar maken.
Zacht zijn is ook duidelijk zijn.
Wanneer ik vriendelijk “nee dank je” zeg tegen een aangelijnde ontmoeting, doe ik dat niet om moeilijk te doen. Ik doe dat omdat ik preventief werk in plaats van achteraf te moeten herstellen. Omdat welzijn voor mij altijd voorop staat.
ik toon de hond dat zijn grenzen ertoe doen.
Dat is geen zwakte.
Dat is leiderschap met zachtheid!!!
Niet meer doen, maar anders kijken.